“Nie patrz w dół” – kreatywny konkurs muzyczny

Tworzysz muzykę? Jeśli tak, to weź udział w konkursie zorganizowanym przez Unicut – nowohucką markę odzieżową. Do wygrania atrakcyjne nagrody i możliwość zyskania nowych znajomości. Dowiedz się więcej i sprawdź swoje skille z innymi producentami.

Wystartował pierwszy z trzech etapów konkursu “Nie patrz w dół” skierowany do producentów muzycznych. Zadanie konkursowe polega na stworzeniu minimum 30-sekundowej kompozycji/beatu. Wszystkie zgłoszenia zgodne z regulaminem są brane pod uwagę. Głównym wyznacznikiem jest wartość artystyczna, oryginalność oraz odniesienie się do hasła “nie patrz w dół”. Zgłoszenia oceniane będą przez 3-osobowe jury (którego skład ogłoszony zostanie niebawem na fanpage’u i blogu firmy Unicut).

Swoje produkcje można przesyłać na adres mailowy: kontakt@madeinnh.pl. Wynik konkursu zostanie ogłoszony w pierwszej połowie kwietnia, kiedy też wystartuje drugi etap (wokaliści/MC’s). Ostatni etap skierowany będzie do instrumentalistów.

Nagroda główna to 500 zł w asortymencie Unicut. Osoby wyróżnione otrzymają po wybranym przez siebie t-shirt’cie, a producent, którego podkład spodoba się najbardziej w mediach społecznościowych – otrzyma bon o wartości 200 zł do wydania w sklepie stacjonarnym/online organizatora.

“Chcemy, by ten konkurs pozwolił stworzyć nieznajomym sobie artystom wspólnie coś oryginalnego i ambitnego. Będzie ekstra, jeżeli uda nam się stworzyć swego rodzaju hymn, nawołujący do ciągłego podążania własną ścieżką”

Więcej informacji na temat konkursu oraz regulamin znajdziecie tutaj: http://madeinnh.pl/pl/blog/23_nie-patrz-w-dol-konkurs-dla-producentow-wokal 

zobacz na czym pracuję

Jak dodać mocy stopie?

Jak dodać mocy stopie

Witam, w tym odcinku pokażę wam jak dodać mocy stopie za pomocą equalizera, używając tylko jednego pasma

  • ustalimy gdzie ma ona najwięcej energii za pomocą spektrum częstotliwości
  • będziemy używać tylko jednego pasma typu low shelf
  • stromość filtra ustawiamy tak aby nie ingerować w częstotliwości powyżej 50hz
  • Teraz możecie szukać ile db podbicia potrzeba, aby wasza stopa zabrzmiała lepiej w mixie !

Osobiście do tej techniki używam equalizera FG-N od Slate Digital, ale każde Eq sprawdzi się tutaj dobrze!

Łatwym sposobem możemy uzyskać bardzo fajny low end w stopie, który bardziej przebija się przez mix 🙂

Zróbmy coś razem i dodajmy mocy stopie!

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

Jak nagrać analogowy syntezator

Jak nagrać analogowy syntezator

Witam serdecznie w tym odcinku pokażę wam jak używać analogowego syntezatora w abletonie .

W dzisiejszym odcinku będziemy pracować na przykładzie syntezatora monofonicznego moog sub 37, ale te techniki możecie użyć na każdym analogowym syntezatorze i również z maszynami perkusyjnymi

1.Konfiguracja

– Zacznijmy od tego aby uzyskać dźwięk syntezatora, do tego będzie potrzebny nam kabel instrumentalny.

-W mojej sytuacji jest to syntezator monofoniczny, dlatego używam tylko jednego kabla, mając syntezator stereofoniczny będziecie potrzebowali 2 kablI.

-Podłączam wyjście syntezatora do wejścia jednego z przedwzmacniaczy na moim interfejsie, aby dostać sygnał w abletonie

Aby nagrana melodia w midi była grana przez syntezator macie dwie opcje :

  1. Pierwsza to przesył sygnału przez usb, mój syntezator ma taką możliwość i jej również używam.
  2. Gdy syntezator nie ma takiej funkcji musicie podłączyć go kablem midi, aby to zrobić podłączyć kabel z wyjścia midi w waszym interfejsie do wejścia midi na syntezatorze.

-Najlepiej zrobić te zabiegi przed włączeniem abletona, ponieważ wtedy z pewnością wykryje on nasz syntezator.

-Teraz jesteśmy gotowi aby włączyć abletona.

-Zacznijmy od stworzenia jednej ścieżki audio i jednej ścieżki midi.

-otwórzmy panel i/o i na ścieżce audio wybierzmy wejście do którego podłączyliśmy nasz syntezator, jeśli nie macie go, musicie wejść do ustawień i włączyć wasze wejście aby było dostępne w abletonie.

-Teraz powinniście widzieć sygnał na waszym suwaku.

-Jak wciśniecie IN, to usłyszycie dźwięk i możecie nagrać już coś z waszego syntezatora.

-Większość z nas pewnie będzie zainteresowana tą metodą, którą teraz opiszę. więc Pójdźmy do ustawień i zmieńmy w ustawieniach midi wyjście naszego syntezatora remote z off na on. teraz na waszą ścieżkę midi załadujcie wtyczkę external instrument. W midi wybierzcie wasz syntezator, u mnie jest to moog sub 37, następnie wybierzcie skąd ma wchodzić dźwięk, czyli podajecie wejście gdzie podłączyliście wasz syntezator, u mnie jest to wejście 3. W zależności od syntezatora możecie mieć go na innym kanale, jak widzicie u mnie jest na kanale pierwszym.

Teraz możecie napisać w abletonie melodie w midi, a wasz syntezator ją zagra.

-Możecie również nagrać automatyzacje waszych parametrów

Jak już mamy nagraną melodie którą chcemy na stałe zaaplikować w naszym projekcie, warto mieć ją w normalnym śladzie audio. Ponieważ w zależności syntezatora, bez pamięci presetów, albo zdjęcia na waszym telefonie dokładnych ustawień dla tego projektu, możecie nie wrócić do tego co nagraliscie. Na filmiku dokładnie pokazuje jak to zrobić!

Z syntezatorem możecie być bardzo kreatywni. Ja często loopuje moją melodie midi np na minutę, i nagrywam wszystkie zmiany jakie robię w abletonie. Później próbuję coś z tego wyciąć i dodać do mojej produkcji 🙂

Tak wygląda moja praca z analogowym syntezatorem , chętnie usłyszę jakie są na to wasze metody, śmiało piszcie w komentarzach!

Zróbmy coś razem!

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

4 Triki w studio

4 proste triki w  studio!

Witam serdecznie w tym odcinku pokażę wam jak 4 proste triki, pomagają mi w codziennej pracy w studio

1.Etui na mikrofon

Producenci mikrofonów nieraz dodają dedykowane etui na mikrofon a nieraz nie, dlatego powiem wam jak możecie w prosty sposób takie etui nabyć. Jako że u Siebie w studio często używam mikrofonu, chowanie go każdej nocy do dedykowanego opakowania, które jest bardzo duże, było uciążliwe. Dlatego aby uniknąć kurzenia się i uszkodzeń mikrofonu znalazłem rozwiązanie. Używam etui na obiektywy do aparatów, które bardzo dobrze chroni mikrofon, kiedy nie jest używany. W internecie jest bardzo duży wybór takich etui w różnych rozmiarach, może ten łatwy trik pomoże wam tak samo jak mi chronić mikrofon.

2.Wieszanie nut/tekstu

Często zdarza się że nuty albo tekst dla artystów nie sprawdzają się stojąc na statywie, albo na większą ilość statywów po prostu nie ma miejsca. Dlatego znalazłem kompromis, który u mnie działa świetnie. U siebie używam Blue Tack, jest to gumka, którą możecie przykleić do większości powierzchni, a następnie doczepić do tego kartki z tekstem albo nutami 😃

3.Organizacje i skracanie kabli

Wszyscy wiemy że w naszych studiach kabli jest naprawdę sporo, jest na to sposób abyśmy mogli je lepiej zorganizować. Ja do tego używam zwykłych zacisków do przewodów, które dostaniecie w każdym sklepie budowlanym. Najpierw najlepiej spiąć kable które idą razem w parze, aby się nie plątały po drodzę, na przykład zasilacz + plus kabel do monitorów studyjnych. Ja również często skracam kable tym sposobem jeśli są za długie. Najpierw związujemy kabel, aby odpowiadał naszej długości, a później spinamy go dwoma zaciskami. To zagwarantuje wam lepszy porządek i wyeliminuje plątające się kable w waszym studio

4.Antypoślizgi

Zdarzało mi się że moja myszka, podstawka pod pusha lub też kontroler do mojego interfejsu, ślizgały się cały czas na biurku. Aby załatać ten problem, znalazłem materiał antypoślizgowy pod dywany, i wyciąłem róźne wielkości dla detykowanego sprzętu. To pozwala mi pracować bez ciągłego poprawiania klawiatury i innych urządzeń.

Może akurat któryś z tych trików przyda się w waszym studio 🙂

Zróbmy coś razem i polepszmy nasze studio!

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

Jak odsłuchać utwór referencyjny?

Jak odsłuchać utwór referencyjny?

 

Witam serdecznie w tym odcinku pokażę wam jak poprawnie odsłuchać utwór referencyjny!

Jeśli jeszcze nie wiecie jak wybrać utwór referencyjny to możecie nauczyć się tego TUTAJ.

 

W kilku prostych krokach pokaże Ci jak poprawnie odsłuchać utwór referencyjny

 

  • po wybraniu utworu referencyjnego dodajemy go na pustą ścieżkę audio , upewnijcie się że nie macie zapiętych żadnych efektów na tej ścieżce!
  • Często mamy zapięte coś na naszej ścieżce Master, dlatego aby nasz utwór szedł prosto przez monitory studyjne idziemy do ustawień I/O, wybieramy wyjście zewnętrzne “ext out” i wybieramy kanał z których grają nasze monitory
  • aby poprawnie porównać nasz utwór z referencją musimy mieć taka sama głośność

 

polecam zmapować przycisk solo w naszym utworze referencyjnym, aby w każdym momencie móc sprawnie przełączać się pomiędzy naszym utworem a referencją. Jeśli nie wiecie jak to zrobić, to tłumaczyłem to TUTAJ!

 

Musimy mieć na uwadzę, że nasz słuch po jakimś czasie się męczy i po dłuższym czasie mixowania możemy zacząć popełniać błędy, kiedy zbyt dużo czasu chcemy poświęcić na jeden projekt. Utwór referencyjny ma za zadanie oderwać nas od naszej pracy i uświadomić czy idziemy w dobrym kierunku, np. w naszym mixie może być kompletnie zbyt dużo basu, a po odsłuchaniu referencji będziemy dopiero tego świadomi. Nie chodzi też o to żebyśmy kopiowali brzmienie i cały czas się przełączać pomiędzy naszym mixem i utworami referencyjnymi. Ja polecam takie utwory słuchać przed zaczęciem pracy, w przerwach pomiędzy pracy nad dźwiękiem i kiedy rzeczywiście wątpimy w jakiś zabieg, który wykonaliśmy, np. nie wiemy czy osadziliśmy dobrze wokal w mixie.

 

Jeśli macie Swoje sposoby na pracę z utworami referencyjnymi, podzielcie się nimi w komentarzu!

 

Zróbmy coś razem i odsłuchajmy poprawnie utwory referencyjne!

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

Ja wybrać utwór referencyjny?

Ja wybrać utwór referencyjny

 

Witam, w tym odcinku pokażę wam jak poprawnie wybrać utwór referencyjny!

Nasza Referencja powinna być profesjonalnie zmixowana, zmasterowana i powinna być już wydany utworem. Ten utwór powinien przybliżyć Ci brzmienie, jakie chcesz uzyskać w swoich projektach. Utwór referencyjny odświeży Twój słuch, który przyzwyczaił się do brzmienia, nad którym właśnie pracujesz. Utwór referencyjny może uświadomić nas czy idziemy w dobrym kierunku i pomóc, gdy nie jesteśmy pewni danego zabiegu, który wykonaliśmy. Utwór referencyjny pomaga również przy pracy z klientami. Zawsze warto poprosić o takie utwory podczas współpracy. To pomoże nam szybciej dojść do porozumienia z naszym klientem.

 

Porady do wyboru utworu referencyjnego

 

  • Ważne, jak już będziemy wybierać utwór referencyjny, abyśmy wcześniej przeanalizowali go pod kątem dynamiki, spektrum częstotliwości, obrazu stereo, i jak wszystkie instrumenty są połączone ze sobą. Powinniśmy również dobrze znać ten utwór i naprawdę go lubić wtedy będzie nam łatwiej zobaczyć różnice, pomiędzy naszym utworem a utworem referencyjnym
  • Swoje referencje dziel na gatunki. Pamiętaj, jak miksujemy utwór rockowy to będziemy chcieli aby nasza referencja była w tym gatunku, warto mieć do różnych gatunków, różne referencje, aby jak najlepiej dopasować je do projektu, nad którym pracujemy
  • polecam wam stworzyć foldery z różnymi gatunkami, i tam je kolekcjonować im szybciej zbierzesz Swoje utwory referencyjne tym lepiej, ponieważ nie będziesz nigdy przerwać Swojego procesu pracy, na szukanie idealnej referencji, będziesz już na to gotowy!
  • pamiętaj, aby były w najlepszej jakości, najlepiej wav!

 

Ja lubię również poznać inżynierów którzy stali za mixem lub masteringiem danych nagrań, ponieważ to pozwala mi odsłuchać ich inne prace, które zazwyczaj brzmieniowo zachowują jeden charakter, do którego chcę dążyć. To pozwala szybciej zebrać satysfakcjonujące utwory referencyjne.

 

Jakie są Twoje ulubione utwory referencyjne? Napisz w komentarzu!

Zróbmy coś razem i wybierzmy świetne utwory referencyjne!

 

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

Jak przyspieszyć pracę w Abletonie

Jak przyspieszyć pracę w Abletonie

 

W tym odcinku pokażę wam jak przyspieszyć pracę w Abletonie przy pomocy Key Mapping.

Powiem również o przypisanych na klawiaturze, których sam używam codziennie i usprawniają moje workflow.

 

Aby wejść do “Key Mapping” możemy przycisnąć tutaj

 

Albo użyć skrótu klawiszowego

Platforma Skrót
Mac Command+k
Windows Ctrl+k

 

Po wejściu w Key Mapping, wszystko co jest podświetlone na pomarańczowo, możemy przypisać do każdego klawisza na klawiaturze.

 

Poniżej podam wam kilka moich ulubionych przypisań na klawiaturze.

 

  • Lubię mieć przypisany kanał master, aby za pomocą jednego klawisza móc się tam dostać i sprawdzić, np. spektrum częstotliwości lub czy nie występuje zbyt duża kompresja (jeśli używamy na kanale master kompresor)
  • Zawsze pod klawiszem numer 2 na klawiaturze mam przypisany “Record”, jest to dla mnie bardzo wygodne i pomaga w sesjach nagraniowych
  • Tap tempo mam przypisane do klawisza numer 4, gdyż lepiej wybija mi się tempo klawiszem klawiatury niż przyciskiem na myszy

 

Jak widzicie mam przypisane podstawowe narzędzia z Abletona na klawiaturze tak, że mogę nimi operować palcami, co bardzo przyspiesza moją pracę podczas nagrywania artystów.

 

Każdy ma Swój styl pracy. Jakich przypisań na klawiaturze wy używacie? Podzielcie się w komentarzu!

 

Zróbmy coś razem i przyspieszmy naszą pracę w Abletonie!

 

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

Jak polepszyć brzmienie werbla?

Jak polepszyć brzmienie werbla?  

 

Witam, w tym odcinku pokażę wam jak polepszyć brzmienie werbla za pomocą equalizatora.

Będą nas interesować 3 podbicia:
• pierwszym podbiciem będzie miejsce 220hz

 

• następne podbicie będzie za pomocą filtra high shelf zaczynając od 12khz


• ostatnim podbiciem będzie pasmo w okolicy 7,2khz

 

osobiście do tej metody używam equalizatora FG-N od Slate Digital macie możliwości podbicia saturacji, harmonicznych, możemy jeszcze bardziej nasycić to eq saturacją i dodać więcej koloru do werbla.

 

Łatwym sposobem możemy uzyskać lepiej przebijające się brzmienie werbla w miksie 🙂

 

 

Zróbmy coś razem i poprawy brzmienie naszych werbli!
Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję

Jak ustalac priorytety. Pracuj Produktywniej #1

Witam, jest to jeden z odcinków z serii “Jak produkować produktywnie” o tym jak wybierać priorytety i przy tym zaoszczędzić czas 🙂

 

Dlaczego warto ustalać priorytety

 

  • Therese Macan, autorka przełomowych zagadnień nad produktywności, odkryła że jednym z najważniejszych elementów zarządzania czasem jest ustalenie priorytetów.
  • Priorytety to zadania, które są dla Ciebie najważniejsze, bo dają największe i najbardziej korzystne rezultaty. Są to jednak także najcięższe i najbardziej wymagające zadania.
  • Powinieneś również wiedzieć, które z tych wszystkich zadań do wykonania jest dla Ciebie najważniejsze i najbardziej istotne.
  • Posiadanie codziennych priorytetów na dany dzień zwiększa wydajność i przekłada się na wyższy poziom energii i poczucia komfortu
  • Decyzja o wyborze priorytetu sprawia, że planowanie staje się znacznie łatwiejsze.

 

Jak wybrać priorytety

 

Jeśli nie wiesz, które zadania powinny być Twoim priorytetem na dany dzień, to zadaj sobie te trzy pytania.

 

  1. Które z zadań przynosi najwięcej wartości w mojej pracy?
  2. Jakie działanie najbardziej zbliży mnie do kluczowego celu?
  3. Czy po skończeniu tego priorytetu, pozostałe zadania będą łatwiejsze do ukończenia?

 

Kolejne porady

 

  • zarezerwuj czas na wszystko, co jest dla Ciebie ważne, jeśli uznasz że w danym dniu najważniejsze jest dla Ciebie produkowanie muzyki lub ćwiczenie na gitarze to musisz znaleźć na to czas.
  • jeszcze raz zadaj Sobie pytanie —->Jakie najważniejsze zadanie na tym etapie najbardziej zbliży mnie do mojego postawionego celu? Gdy moim celem jest zmiksowanie całego albumu, to do tego ustalam priorytety .Aby zbliżyć się do tego celu muszę codziennie poświęcić przynajmniej godzinę na mixowanie jednego z utworów. Wyznaczając codzienny priorytet wiem dokładnie, który utwór będę mixowac, i co dokładnie muszę w nim zrobić. To oszczędza czas, który mógłby być stracony na wcześniej wspomniane rzeczy.
  • Zamiast określać priorytety w Sposób ogólny np wyprodukować coś nowego, lepiej ustalić coś konkretnego. Np zacznę dzisiaj nową produkcję w skali C-moll i nagram temat przewodni na pianinie. Nie chodzi żeby się ograniczać, bo skale i brzmienie melodii zawsze możecie zmienić, ale to daje wam łatwiejszy start i przy tym możecie zaoszczędzić dużo czasu.
  • Jeśli nie możesz w ciągu dnia przeznaczyć czasu na zrobienie całej produkcji, to napisz tylko jedną małą rzecz którą chciałbyś dzisiaj zrobić. np tylko wyprodukować perkusję, albo napisać tylko progresje akordów. W mixie tak samo, jeśli wiemy że nie mamy wystarczająco dużo czasu, nasze priorytety mogą brzmieć, zmixuje perkusje, albo zautomatyzuje głośność głównego wokalu.
  • Samo zaczęcie pracy nad utworem może spowodować że popracujemy nad nim dłużej i chętniej, niż wcześniej myśleliśmy.
  • Warto zrobić te priorytety z rana ponieważ właśnie z rana najmniej rzeczy może nas rozpraszać.
  • Pamiętaj, przygotuj Twoje 3 najważniejsze zadania przed snem, albo najpóźniej z samego rana. To pozwoli Ci przejść przez dzień mając już ustalone najważniejsze cele. Na początku warto ustawić Sobie przypomnienie, które przed snem przypomni nam, aby to wykonać, po jakimś czasie wejdzie nam to w nawyk.

 

Zapisywanie priorytetów

 

Notatnik

 

zapisywanie wszystkiego w notatniku pozwala szybko wrócić i zobaczyć rzeczy które zakończyliśmy w tym tygodniu. Dzięki temu będziemy mogli zaobserwować progres jaki robimy na przestrzeni danego czasu i swoje notatki mieć zawsze koło Siebie

 

Program do listy zadań (To-do)

 

Dla mnie jest to jedna z szybszych metod do zapisywania priorytetów i ich sprawdzenia. Ponieważ możecie mieć ją zawsze przy Sobie w telefonie.

 

Wirtualny notatnik

 

Wirtualny Notatnik daje nam przewage nad programem z lista zadań, ponieważ zawsze mozemy wyszukać jakąś starą notatkę i ją przeanalizować. Ja polecam jako notatnik Evernote, ale każdy inny sprawdzi się również dobrze

 

osobiście używam zwykłego notatnika tutaj zapisuje wszystkie priorytety na dany dzień. Wszystkie zadania które nie są priorytetami lądują w programie ToDoist który mam zainstalowany na komputerze i telefonie. Wirtualnego notatnika używam do zapisywania wszystkich pomysłów które wpadną mi do głowy, lub które moga być priorytetem kolejnego dnia.

Macie Swoje sposoby na bardziej produktywny dzień? Podzielcie się tym w komentarzu!

 

Zróbmy coś razem i pracujmy bardziej produktywnie!

 

Pozdrawiam Tomek

zobacz na czym pracuję