Jak dodać EFEKTY w miksie wokalu, aby ludzie w kółko słuchali Twojej muzyki?

Dopiero zaczynasz z miksem muzyki lub robisz to już od lat, uczysz się nowych technik i narzędzi, ale finalne brzmienie dalej nie do końca Cię zadowala… a może po prostu chcesz wejść na wyższy poziom, bo masz już dosyć poczucia, że zostajesz w tyle i stać Cię na więcej?

Jeśli tak, to dziś opowiem Ci o kreatywnych efektach w miksie, które pomogą Ci zaskoczyć słuchaczy i sprawić, że w kółko będą słuchać Twojego utworu! Te efekty znacząco polepszą brzmienie muzyki, którą miksujesz! I to, nawet jeżeli dopiero zaczynasz!

Podzielę się z Tobą wiedzą, którą zdobywałem przez lata pracy oraz na postawie kilku tysięcy zmiksowanych utworów w różnych gatunkach muzycznych.

Poznasz kreatywne techniki do zastosowania w miksie. Dzięki temu od razu możesz zacząć je wdrażać w swojej muzyce, aby wzbogacić aranżację, zaskoczyć słuchacza i dodać do utworu Efekt WOW! 

Do tej pory dzieliłem się tą wiedzą wyłącznie z uczestnikami moich kursów online, gdzie uczę profesjonalnego miksu i masteringu. Dlatego śmiało korzystaj 😉

Wielka prośba i… PREZENT!

Włożyliśmy w ten materiał mnóstwo pracy, dlatego mam do Ciebie prośbę: pomóż mi dotrzeć do innych osób, którym ten poradnik pomoże. Może wśród znajomych masz kogoś, kto tworzy muzykę i warto podesłać mu to wideo? Podeślij mu to nagranie na e-mail, messenger lub udostępnij na Facebooku. 

Będę bardzo wdzięczny za Twoją pomoc 🙂

Przygotowałem dla Ciebie również bardzo fajny prezent.

Opowiedz mi w komentarzu do tego wpisu, jakie jest Twoje największe wyzwanie w miksie i masteringu? A ja prześlę na Twój e-mail ślady do utworu, nad którym pracuję w filmie. Tak, abyś mógł zacząć trenować już dziś! 🔥

Spis linków:

– Dołącz do Szkoły Mix Mastering – zapisy tylko do wtorku 20 lipca do godz. 22:00: szkolamixmastering.pl

– Jak ustalić tempo utworu: www.all8.com/tools/bpm.htm

– Uczelnia DBS Music w Berlinie (teraz pod nazwą Catalyst): catalyst-berlin.com/music

– Cem Oral: en.wikipedia.org/wiki/Cem_Oral

Wielka prośba i… PREZENT!

Włożyliśmy w ten materiał mnóstwo pracy, dlatego mam do Ciebie prośbę: pomóż mi dotrzeć do innych osób, którym ten poradnik pomoże. Może wśród znajomych masz kogoś, kto tworzy muzykę i warto podesłać mu to wideo? Podeślij mu to nagranie na e-mail, messenger lub udostępnij na Facebooku. 

Będę bardzo wdzięczny za Twoją pomoc 🙂

Przygotowałem dla Ciebie również bardzo fajny prezent.

Opowiedz mi w komentarzu do tego wpisu, jakie jest Twoje największe wyzwanie w miksie i masteringu? A ja prześlę na Twój e-mail ślady do utworu, nad którym pracuję w filmie. Tak, abyś mógł zacząć trenować już dziś! 🔥

Spis linków:

– Zapisz się na Bezpłatne Szkolenie Online “5 sekretów jak Od Podstaw Miksować Wokal” – już w czwartek, 8 września o 20:00: szkolamixmastering.pl/szkolenie-online

– Zapisz się na listę priorytetową Szkoły Mix Mastering: szkolamixmastering.pl/ 🔥

– Jak ustalić tempo utworu: www.all8.com/tools/bpm.htm

– Uczelnia DBS Music w Berlinie (teraz pod nazwą Catalyst): catalyst-berlin.com/music

– Cem Oral: en.wikipedia.org/wiki/Cem_Oral

Podsumowanie i wersja tekstowa 👇

Chcesz podsumowanie wiedzy z wideo do poczytania?🙂 W takim razie zapraszam do pobrania wersji tekstowej! Kliknij okładkę lub link zamieszczony poniżej:

Zapraszam na bezpłatne szkolenie!

Jeżeli chcesz poznać fundamenty miksu wokalu oraz techniki, jak zacząć i znacząco polepszyć swoje efekty w miksie i masteringu, to mam dla Ciebie ważną wiadomość:

ZAPISZ SIĘ na bezpłatne SZKOLENIE online już w CZWARTEK, 8 WRZEŚNIA o 20:00!

Szkolenie: "Jak Od Podstaw Miksować Wokal?"

Na tym bezpłatnym szkoleniu poznasz 5 Sekretów na Miks Wokalu, nawet jeżeli dopiero zaczynasz:

N

Poznasz skuteczne techniki na miks wokalu i poprawę jego brzmienia, których nauczyłem się od inżynierów współpracujących z Beyonce, Adele czy Eltonem Johnem.

N

Poznasz schemat używania utworów referencyjnych, które pokażą Ci, jaki kierunek obrać miksując muzykę w różnych gatunkach. Dzięki temu dobrze wykonasz miks każdego utworu, nawet bez profesjonalnego sprzętu.

N

Dowiesz się, jak używać korektora (EQ), z którym sprawisz, że wokal będzie brzmieć czysto, energicznie i wyróżni się w utworze, a słuchacze będą chcieli go w kółko słuchać.

Jeżeli chcesz w pełni samodzielnie zadbać o ich miks i mastering swoich produkcji, nagrań, utworów lub oferować płatne usługi miksu i masteringu klientom, to mam dla Ciebie ważną wiadomość:

TYLKO DO 20 LIPCA możesz dołączyć do studentów programu “SZKOŁA MIX MASTERING” i nauczyć się profesjonalnego miksu i masteringu od A do Z.

Program „Szkoła Mix Mastering” zmieni Twoją muzykę w 3 ważnych obszarach:

N

Poznasz sprawdzony, działający i skuteczny proces (krok po kroku) jak wykonać miks i mastering muzyki. Wskażemy Ci metody pracy, które sami stosujemy w praktyce na co dzień miksując ok. 1000 utworów rocznie!

N

Osiągniesz samodzielność w miksie i masteringu muzyki, bo doskonale zrozumiesz, jak (i dlaczego) to wszystko działa! 

N

Zdobędziesz uniwersalną wiedzę – możesz ją zastosować w każdym gatunku muzyki, w dowolnym programie do edycji audio.

Prezent do pobrania 👇

UWAGA! Aby otrzymać ślady do treningu, proszę, napisz odpowiedź na pytanie w komentarzu pod tym wpisem

Jakie jest obecnie Twoje największe wyzwanie związane z miksem i masteringiem muzyki? 

Jeżeli miksujesz muzykę swoją lub dla klientów i masz jakieś wyzwania lub problemy, które spędzają Ci sen z powiek – opisz je. Możesz podać dowolne imię i nazwisko, ale ważne jest, abyś podał prawidłowy adres e-mail, ponieważ na niego wyślemy Ci ślady do treningu (Twój adres posłuży nam tylko i wyłącznie do wysyłki tego prezentu). Dzięki informacji zwrotnej od Ciebie będę wiedział, z czym się mierzysz, co Cię nurtuje, jakie masz problemy i pytania. Postaram się na nie odpowiedzieć w kolejnych materiałach.

Opowiedz mi w komentarzu do tego wpisu,a ja prześlę na Twój e-mail ślady do utworu, nad którym pracuję w filmie. Tak, abyś mógł zacząć trenować już dziś! 🔥

154 komentarze

  1. Największym wyzwaniem dla mnie w miksie jest odpowiednie ustawienie korekcji na poszczególnych ścieżkach żeby cały utwór miał dobre brzmienie.

    Odpowiedz
  2. Znalezienie brzmienia które spodoba się każdemu

    Odpowiedz
  3. Odpowiednia korekcja sampli (wykorzystuje stare funkowe, soulowe kawałki, wycinam z nich loopy, tnę i układam na MPC), bassu i perkusji oraz całości + odpowiedni balans głośności 🙁

    Odpowiedz
  4. Spójność utworu

    Odpowiedz
  5. Zapraszam do odbierania prezentu!

    Odpowiedz
  6. Bardzo szanuję i doceniam istnienie wersji tekstowej. Pierwszy raz takie coś widzę a zawsze mówię że powinno tak być bo rzut okiem na tekst pozwala szybko ocenić czy jest w nim potrzebna nam informacja a film trzeba cały obejrzeć.

    Odpowiedz
  7. Nie działają filmiki w 3 materiałach jak się kliknie na play to przeskakuje na górę strony

    Odpowiedz
    • Wszystkie wideo działają z tego co sprawdziłem. Możesz dać znać czy wszystko ok?

      Odpowiedz
  8. Caly czas się uczę by osiągnąć dobry efekt więc jest to dość duże wyzwanie dla mnie

    Odpowiedz
  9. Zdobywanie nowych sladow do rozwijania sie i praktykowania 🙂

    Odpowiedz
  10. Mix i mastering to jeszcze wyzwanie dla mnie. Dlatego chętnie oglądam każdy filmik od Ciebie i notuje cenne porady.

    Odpowiedz
  11. Największym wyzwaniem jest wklejenie wokalu w mix oraz sprawienie, żeby sam w sobie brzmiał jak najbardziej naturalnie dla ucha

    Odpowiedz
  12. Dla mnie w mixie i masteringu wszystko będzie wyzwaniem

    Odpowiedz
  13. Mega ciekawy materiał

    Odpowiedz
  14. Witam muzykę miksuję od paru lat, masteringiem się nie zajmowałem ale bardzo mnie to zaciekawiło i na pewno się zaglebie w temat 🙂

    Odpowiedz
  15. Miksuję nagrania poszczególnych instrumentów lub głosów dogrywanych do podkładu fortepianowego nagranego przeze mnie. Pracuję z dziećmi i młodzieżą – dlatego do doskonałości tym nagraniom bardzo daleko. Najbardziej interesuje mnie sprawa intonacji, zatuszowania pewnych niedoskonałości typu nierówności. Interesuje mnie też dobry smak w doborze pogłosu, jak poprawnie używać korektora graficznego, czy kompresora. Generalnie trochę pojęcia u mnie leżą. Do tej pory bawiłam się w Audacity, chciałabym zmienić ten program na repaer lub inny bardziej na czasie.

    Odpowiedz
  16. Dopiero zaczynam się w to bawić więc nie zabardzo mogę odpowiedzieć na pytanie ale mimo wszystko ślady się przydadzą 🙂

    Odpowiedz
  17. Siemka, mam problem z programem ableton, niestety ale nieprzyjmuje mi plików mp3 i wav, nie mam pojęcia czemu z góry dziekuję, mam u Ciebie mega wsparcie dzięki za pomoc Tomek! 🙂

    Odpowiedz
    • Krystian, ciężko teraz pomóc nie widząc problemu. Możesz podesłać jakieś screeny na mail@hugizrecords.com?

      Odpowiedz
  18. Siemka,największe wyzwanie to skleić wszystko by miało to bardzo dobre brzmienie i brzmiało jak w mainstream’ie

    Odpowiedz
    • W środę poruszymy temat. Jeśli jakiś konkretny Ciebie interesuje, to będzie sekcja pytań i odpowiedzi, gdzie możemy poruszyć zagadnienia, które przybliżą Cię do oczekiwanego brzmienia!:)

      Odpowiedz
  19. Największe wyzwanie stanowi dla mnie połączenie wszystkiego w całość, by brzmiało estetycznie.

    Odpowiedz
    • O tym z pewnością porozmawiamy na szkoleniu w środę. Przydadzą się tutaj utwory referencyjne.

      Odpowiedz
  20. Witka 🙂
    Mam jeszcze trochę problemu z masteringiem 🙂 nie poddaje się tylko próbuję aż coś wejdzie do tej czaszki xD !! 🙂
    Tomeczku Twoje poradniki i w ogóle to wszystko co dostaję to rewelacja dzięki temu nauczyłem się dużo nowych rzeczy !! 🙂 Dzięki za to !! 🙂

    Odpowiedz
    • Cieszę się Dawid! Mam nadzieje, że już widziałeś kolejny materiał o efekcie wow:) Widzimy się w środę, tam podczas sekcji pytań i odpowiedzi możemy porozmawiać o masteringu:)

      Odpowiedz
  21. Rozpracowuję klawiaturę M-Audio Oxygen pro61. Muszę dopasować wszystkie funkcje do Abletona. Idzie opornie. Podstawowa klawiatura (MIDI) działa lecz pady nie. Chyba czegoś nie doczytałem. Chcę tworzyć własne zestawy perkusyjne i basowe.???? Kolega dogrywa gitary i tak się bawimy. Za tydzień spotykamy się aby zrobić dwie jego kompozycje. Mało mam instrumentów wirtualnych. Piano, gitara akustyczna i elektryczna oraz basowa. Inne brzmienia wykorzystuję z Yamahy. To co do tej pory zrobiliśmy nie wygląda najlepiej. Może zrobimy to jeszcze raz.

    Odpowiedz
    • Powodzenia Mirek, może w środę podczas sekcji pytań i odpowiedzi uda mi się pomóc:)

      Odpowiedz
  22. Gram na trąbce, nigdy nie wiem jak ustawić się do mikrofonu a potem zmiksować to tak żeby brzmiała ona naturalnie, a druga sprawa to mam problem z szumem, nie wiem jak go zlikwidować tak żeby nie ucierpiał na tym dźwięk trąbki

    Odpowiedz
    • Waldek, do odszumiania używam Izotope RX 9. Świetne narzędzia do naturalnego odszumiania! Możemy porozmawiać o tym też na szkoleniu w czasie na pytania 🙂

      Odpowiedz
  23. Jak miksuje swój wokal zawsze mam wrażenie ze brzmię jakoś dziwnie ./

    Odpowiedz
    • Igor, w tym pomogą utwory referencyjne:) Już w środę o nich porozmawiamy na szkoleniu!:)

      Odpowiedz
  24. Zostaw komentarz i odbierz prezent!

    Odpowiedz
  25. Największe wyzwanie dla mnie stanowi ustawienie EQ, żeby wokal nie pierdział i był odpowiednio stonowany.

    Odpowiedz
  26. Mój problem polega na jak usunąć szumu z wokalu oraz zrobić dobry miks

    Odpowiedz
  27. Moim wyzwaniem jest wogule tworzenie muzyki bo nie wiem o tym nic a chcę się nauczyć

    Odpowiedz
  28. usuwanie sybilantów oraz eq wokalu

    Odpowiedz
    • Dla treningu słuchu mega polecam https://www.soundgym.co/ i treningi z korekcji, mega sprawa! Na pewno pomoże więcej usłyszeć, bo korekcja to kwestia wprawienia słuchu

      A sybilanty najlepiej eliminować na etapie nagrywania, jeśli nie ma możliwości to można zawsze przeszukać pasma od 5 Khz do 11 Khz i troszkę wygładzić korektorem, a potem dopiero użyć De esser 🙂 W cięzkich przypadkach przed i po kompresji dwa razy 🙂

      Odpowiedz
  29. Największy problem stanowi dla mnie autotune, ustawienie odpowiednio.

    Odpowiedz
  30. Dla mnie największy problem stanowi autotune żeby go dobrze ustawić i żeby on dobrze brzmiał

    Odpowiedz
  31. Dla mnie największy problem stanowi usuwanie sybilantów i znalezienie klarownego i nie za ostrego brzmienia wokalu

    Odpowiedz
    • Jeśli jest problem z sybilantami to polecam w ciężkich przypadkach użyć De Esser przed i po kompresji czyli 2 razy 🙂

      Czasami po prostu to może być kwestia kiepskiej adaptacji pomieszczenia oraz nawet w wielu przypadkach wymowy artysty, w trakcie nagrywania najlepiej to wyeliminować 🙂

      Odpowiedz
  32. Ja dopiero zaczynam. Najwięcej problemów sprawia mi użycie korektora. Ciężko mi usłyszeć które pasma i jak zmienić, żeby ścieżka brzmiała lepiej

    Odpowiedz
    • Początki są ciężkie przez niewprawiony słuch, z czasem będzie coraz łatwiej 🙂

      Dla treningu słuchu mega polecam https://www.soundgym.co/ i treningi z korekcji, mega sprawa! Na pewno pomoże 🙂

      Odpowiedz
  33. super film

    Odpowiedz
    • Dzięki Mikołaj! Pozdrawiam 🙂

      Odpowiedz
  34. Gdybym miał wskazać u mnie rzecz, która sprawia największy problem to stawiłbym chyba na balans – z nim zawsze trudno mi idzie, aczkolwiek jestem w stanie to ogarnąć siedząc trochę dłużej i posiłkując się referencjami. Mimo, że jest to jeden z pierwszych etapów to sprawia mi często duże problemy. I druga rzecz to obraz stereo, czy przypadkiem nie jest za duży, bo wiem, że moje rzeczy są dosyć szerokie, aczkolwiek nie mam problemów z fazą w mono i te elementy nie zanikają.

    Odpowiedz
    • Balans najlepiej właśnie wykonywać na wyczucie i to jest tylko i wyłącznie kwestia wprawy 🙂

      Dla ułatwienia powiem, że zawsze najlepiej miks zaczynać od perkusji, wtedy domiksowując kolejne instrumenty jest o niebo prościej! Mi ta rzecz bardzo mocno pomogła 🙂

      Żeby było prościej, to polecam nie stosować panoram w 100% jeśli nie trzeba, a szczególnie jak używasz Imagerów, to też nie posługiwać się nimi zbyt intensywnie 🙂 Sam pogłos baaardzo często dodaje wystarczająco dużo przestrzeni, której potrzebujesz 🙂

      Odpowiedz
  35. Dopiero zaczynam tą przygodę, więc wyzwaniem jest dla mnie wszystko :). A największym wyzwaniem to jest brak czasu. Tak więc mam już Abletona i zaczynam zabawę. Zawsze to odkładałem na później ale dzięki Tobie Tomku w końcu coś drgnęło. Mam nadzieję ku dobroci. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Lepiej regularnie poznawać program, oglądać tutoriale i czytać o funkcjach programu, nawet te 30 minut dziennie, ale coś zawsze w głowie zostanie 🙂 Ja sam niejedokrotnie pomimo upływu lat czasem się uczę i poszukuję nowych funkcji, które ułatwią pracę 🙂 Pozdrawiam! 🙂

      Odpowiedz
    • mam tak samo, i dzięki Tomkowi wogóle ruszyłam z miejsca i już coś ogarniam i nawet zrobiłam…

      Odpowiedz
  36. Mam problemy z ustawianiem delay’a
    I eq

    Odpowiedz
    • W jakiej sytuacji dokładnie pojawia się problem? 🙂

      Odpowiedz
  37. Często mam probelm z zakończeniem miksu bo cały czas bym coś poprawiał 🙂

    Odpowiedz
    • Tak naprawdę Dominiku nie istnieje w świecie muzyki miks, który został ukończony 🙂 Można powiedzieć, że podejście do muzyki jest tak subiektywne, że każdy dołożyłby coś od siebie 🙂

      Najważniejsze, aby wyciągnąć z utworu tyle energii ile zdołamy i mieć świadomość, że dobry miks to przede wszystkim dobre nagranie 🙂

      Może miksujesz własne utwory? To często potrafi wpędzać w niezdrowy perfekcjonizm, bo jako twórca i inżynier własnej muzyki podchodzisz do niej zbyt emocjonalnie 🙂 Najlepiej przerabiać jak najwięcej miksów innych osób, a dopieto potem siadać do własnych! 🙂

      Odpowiedz
  38. Największym wyzwaniem związanym z mixem i masteringiem jest poprawność jego wykonania podstawowa wiedza w tym zakresie i umiejętne wykorzystanie utworów referencyjnych.

    Odpowiedz
    • Bądź z nami na szkoleniu w środę Kamil! Wygląda na to, że temat miksu i masteringu jest dla Ciebie bardzo ważny, być może jestem w stanie bardziej szczegółowo odpowiedzieć na Twoje pytania na żywo! 🙂

      Odpowiedz
  39. Moim największym wyzwaniem będzie jak zmiksuje utwór danego artysty tak że pierwsze pomyśli że napewno to robił Tomasz Moskalski ;D

    Odpowiedz
    • Każdy ma swoje unikalne podejście do miksu! 🙂 Wierzę, że dzięki wytrwałemu dążeniu do celu kiedyś każdy będzie kojarzył z dobrym brzmieniem właśnie Ciebie 🙂

      Odpowiedz
  40. Cześć, dopiero zaczynam. więc jeszcze nie wiem , co będzie moim największym wyzwaniem. Ale pewnie wkrótce się dowiem.

    Odpowiedz
    • Zapraszamy do kolejnych odcinków Ryszard 🙂

      Gdybyś miał jakieś pytania pisz do nas śmiało! —>mail@hugizrecords.com

      Odpowiedz
  41. Najcięższa dla mnie jest proporcja głośności wokalu do bitu…

    Odpowiedz
    • Może się tak zdarzyć, że jeśli masz do dyspozycji miks – bit w jednym śladzie + wokal to trzeba za pomocą korekcji w tym podkładzie wyciąć niektóre pasma i podbić w tych samych miejscach wokal 🙂

      To zawsze udany sposób, aby wokal lepiej zgrał się z podkładem 🙂

      Odpowiedz
  42. u mnie największym problemem jest celemony 5

    Odpowiedz
    • W moim kursie https://szkolamixmastering.pl/ mamy materiały poświęcone strojeniu wokali 🙂 W marcu 17.03.2021 startuje kolejna edycja. 🙂

      Odpowiedz
  43. Dla mnie największym wyzwaniem podczas nich jest obawa że “coś ostatecznie będzie nie tak” mimo tego iż mogę to zmienić, często brakuje mi odwagi na eksperymentowanie, szczególnie im więcej efektów pojawia się na ścieżkach

    Odpowiedz
    • Dlatego warto być z nami w kolejnych materiałach i znać podstawowe narzędzia, za pomocą których możesz urozmaicać utwory, nad którymi pracujesz 🙂 Znajomość tych technik obudzi w Tobie kreatywność 🙂

      Warto też zostać uważnym słuchaczem i nie tylko słuchać muzyki dla przyjemności, ale też ją analizować i starać się odwzorowywać efekty! 🙂

      Pobierz ślady i zacznij już dziś Krzysztof 🙂

      Odpowiedz
  44. chyba poprostu zrobic dobry mix/master

    Odpowiedz
    • Najważniejsza zasada to miksować jak najwięcej! 🙂 Pobierz ślady utworu Dawid, daj zaufanym osobom do oceny, a każdy miks czegoś Cię nauczy. 🙂

      Odpowiedz
  45. Ciekawy filmik – bardzo przejrzysty. Interesuje mnie zmienna dynamika poszczególnych ścieżek.

    Odpowiedz
    • O tym też opowiem w kolejnych odcinkach!

      Takie efekty jak pogłos, korekcja czy wykorzystanie podstawowych funkcji, które znajdziesz w każdym programie do edycji dźwięku pozwalają nam już na bardzo wiele, aby mieć wpływ na zmianę dynamiki utworu, a nawet na jego aranżację 🙂

      Odpowiedz
  46. Największym wyzwaniem a zarazem celem jest dla mnie uzyskanie w pełni czystego brzmienia, uzyskanie efektu WOW i mastering, który sprawi, że utwór będzie bardzo tłusty 😀

    Odpowiedz
    • Tak naprawdę w brzmieniu masteringu bardzo wiele zależy od tego jak utwór został wcześniej zmiksowany, ponieważ to inżynier miksu ma najwięcej możliwości posiadając dostęp do każdego osobnego elementu utworu 🙂

      W kolejnych odcinkach podrzucę kilka technik wykorzystywanych na wokalu, które w znacznej większości utworów okazują się niezawodne i wywołują u słuchacza efekt zaskoczenia! 🙂

      Odpowiedz
  47. Dopasowanie odpowiednich balansów glosnosci oraz mix głównych wokali tak, aby brzmiały czysto i profesjonalnie.

    Odpowiedz
    • Witaj Maks, w dopasowaniu odpowiedniej głośności z pewnością pomoże Ci stworzenie sobie listy referencji – czyli utworów dla danego gatunku, które pomogą Ci określić jak osadzić instrumenty i wokale w miksie 🙂

      Dzięki nim możesz sobie zadać pytania:
      – Czy perkusja jest na pierwszym planie?
      – Czy mój utwór nie jest przebasowany?
      – Czy wokal w każdym momencie jest słyszalny?

      Punkt odniesienia to bardzo ważna rzecz podczas miksu.

      Ja zawsze staram się osadzać wokale w utworze dosyć głośno, ponieważ to szczególnie decyduje o jakości utworu. Wokal zawiera w sobie wiele częstotliwości, które znacząco zwiększają energię utworu z perspektywy słuchacza 🙂

      Odpowiedz
  48. Mam problem z utrzymaniem uwagi słuchacza. Umiem EQ, z kompresją sobie radzę, tylko brak mi pomysłów na aranż. Ujmę to ostro.. moje utwory brzmią dobrze, ale przynudzają, dlatego chciałbym nauczyć się miksować wokal z którym jeszcze nie mam doświadczenia, bo to rozwiązuje problem aranżacji – nie trzeba tak dużo kombinować z instrumentarium i kompozycją trochę też.

    Odpowiedz
    • Bądź ze mną w kolejnych odcinkach, tam pokażę kilka prostych sposobów, które możesz wykonać bez pobierania bardzo zaawansowanych wtyczek 🙂

      Odpowiedz
  49. Moim problem jest osiągniecie efektu studyjnego, adaptacja pomieszczenia jako taka jest. Myślę, że problem tkwi w złym dobrze wtyczek do mixu

    Odpowiedz
    • Adaptacja pomieszczenia to przede wszystkim jego rzetelne pomiary, a następnie dobranie odpowiedniego rodzaju paneli. Nawet najbardziej kosztowny mikrofon nie zabrzmi dobrze po miksie jeśli nie stworzymy dla niego odpowiednich warunków.

      Też możesz wykonać takie testy, ja w swoim studiu wykonywałem test ustawiając mikrofon w kilku różnych miejscach, zanim znalazłem najlepsze miejsce do sesji nagraniowych 🙂

      Odpowiedz
  50. Dla mnie najtrudniejsza jest decyzja kiedy uznać utwór za gotowy i skończyć nad nim pracować. Zawsze znajdzie się coś, w czym można jeszcze podłubać.
    Dzięki za wartościowe materiały.
    Pozdrawiam!

    Odpowiedz
    • Cześć Grzegorz!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Dobrze się składa, bo na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w proces oddawania utworów i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Również pod koniec szkolenia będę miał prezent, moja checklista przed oddaniem utworu. O wiele ułatwia skończyć utwór 🙂

      Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  51. dobry poradnik

    Odpowiedz
    • Wielkie dzięki Adam! 🙂

      Odpowiedz
  52. Super poradnik. Czekam na kolejne efekty w mix-e. Dla mnie największy problem stanowi EQ, żeby wyczyść swój wokal mam nadzieję że kiedyś to ogarnę:)

    Odpowiedz
    • Cześć Bartosz!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Dobrze się składa, bo na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej korekcje będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  53. Wszystko wytłumaczone na wysokim poziomie

    Odpowiedz
    • Konrad, wielkie dzięki za komentarz! Nowy film z serii już dostępny!:)

      Odpowiedz
  54. Najciężej jest chyba zacząć, później jakoś idzie z górki jak słychać efekty pracy

    Odpowiedz
    • Dziękuje Estera za komentarz! Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!
      Coś w tym jest!

      Jak pozna się wszystkie procesory i doda do tego praktykę, to później już z górki. Słuch będzie się poprawiał z każdego utworu, nad którym pracujemy!:)

      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  55. NIESAMOWITE! Pierwszy raz czuję że mogę się nauczyć tego tematu, pokazane i przekazane przejrzyście, zrozumiale i co najważniejsze – same konkrety, czyli krótko, zwięźle na temat -na takie lekcje zawsze znajdę czas i jeszcze się nauczę, dziękuję za takie możliwości

    Odpowiedz
    • Meeega dzięki Ewa! Staram się jak mogę!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii! Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  56. Cześć. Jestem totalnym nowicjuszem ale od dawna interesuje się miksowaniem utworów. Nikt nigdy tak dokładnie nie tłumaczył mi tych tajników.

    Odpowiedz
    • Ciesze się Damian, że mogę pomóc:)!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Jestem przekonany, że tam wyciągniesz coś dla siebie!

      Odpowiedz
  57. siema siema moja najwieksza bolaczka jest korektor eq nie bardzo wiem jak go ustawic wszytsko robie na sluch a jak wiadomo sluch czasem zawodzi…i nie chodzi mi tutaj o vokal ogolnie…chodzi o bass jakie czestotliwosci uciac lub jakie podbic zeby to fajnie gralo ..oczywiscie na vokalu tez ktore uciac ktore podbic itd itp..na czym polega czyszczenie sciezek…duzo tutkow jest na yt ale nie wyjasniaj dokladnie o co w tym chodzi pozdrawiam z UK…BIG UP!!

    Odpowiedz
    • Cześć Valdie-P!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Dobrze się składa, bo na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej korekcje będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  58. Dzięki, bardzo przydatny materiał. Jestem zupełnie początkujący, a że w ogóle jestem zdeklarowanym instrumentalistą (uczę się miksu na własne potrzeby), nagrywanie i miksowanie wokalu to dla mnie terra incognita. Dzięki takim lekcjom można zrozumieć o co w tym chodzi.

    Odpowiedz
    • Super Marcin, że działasz!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!
      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w podstawowe procesory do mixu i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  59. Świetny film!!! Chyba najtrudniej mi póki co aby w wokal był dobrze obrobiony i zachował przy tym swoją dynamikę w głośniejszych jak i spokojniejszych momentach bo niestety często w tych mocniejszych trafiam na przestery których nie umiem dobrze zatuszować.

    Odpowiedz
    • Mega dzięki Laura za komentarz! Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  60. Siema Siema co sądzisz o utworach młodych artystów
    i czy tobie łatwiej czy ciężej się ich mixuje(jeśli miałeś okazje)

    Odpowiedz
    • Cześć Hubert, są tak samo dobre jak starszych artystów. Tutaj bardziej pytanie o doświadczenie. Zawsze mixuje się łątwiej osoby doświadczona. Ślady, które dostarczają do mixu są zazwyczaj lepiej i strategiczniej wykonane 🙂

      Odpowiedz
  61. Hej
    Mógłbyś poruszyć kwestie pogłosu , ponieważ jednak to jest ważne narzędzie.
    Potrafi wiele wnieść do miksu , ale pewnie to wiesz.

    Odpowiedz
    • Dzięki Łukasz za komentarz!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  62. Jednym z wyzwań jest dobre uporządkowanie wokali do miksu. Oraz dobranie odpowiednich wtyczek.

    Odpowiedz
    • Mega dzięki Michał za komentarz! Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!

      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  63. Największym problemem u mnie jest wydobycie efektu glebokiego wokalu a nie studni jednocześnie wyciszanie “s” oraz sama głośność. Nie chce aby wokal się chowam pod muzyką ani żeby był za bardzo do przodu. Ciężko jest znaleźć tzw idealne proporcje.

    Odpowiedz
    • Mega dzięki Kamil za komentarz!
      Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii!
      Tutaj w głębi przyda się odpowiednie użycie pogłosu a ze zniwelowaniem “s” takie narzędzie jak de-sser:)

      Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  64. Dla mnie najcięższym etapem w miksie jest nałożenie equalizera na wokal lecz dzięki tobie i twoim kursom odnośnie miksu i masteringu stało to się dużo łatwiejsze i nie sprawia mi to już tyłu problemów

    Odpowiedz
    • Świetnie to słyszeć Piotr! Troszkę więcej porozmawiamy o korekcji na naszym bezpłatnym szkoleniu online. Mam nadzieje, że jesteś już zapisany:)

      Odpowiedz
  65. badzo dobry poradnik. chcaiłbym się dowiedzieć więcej o miksowaniu podbitek albo panoram i o nadawaniu fajnej przestrzeni na wokal. Cenna dla mnie by była wiedza na temat masteringu. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Dziękuje Mikołaj za komentarz! Mam nadzieje, że miałeś okazje już zobaczyć kolejny film z naszej serii! Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy trochę głębiej w różne tematy i będzie możliwość zadawania pytań na samym końcu:) Mam nadzieje, że będziesz:)

      Odpowiedz
  66. Chciałbym poznać korekcje ręczna Autotune to chyba najtrudniejsze i każdy by to chciał. Pozdro Tomek !

    Odpowiedz
  67. Bardzo dobry poradnik. Zostaje na dłużej. Z czym mam problem? Domyślam się, że to problem bardziej w moim wokalu aniżeli masteringu. Auto tune często wypada z tonacji i totalnie się rozjeżdża. Ustawiam go “automatic” – ręcznie nie jestem w stanie go nałożyć na wokal. (Nie potrafię). Pozdrawiam i dzięki wielkie za tyle wiedzy!

    Odpowiedz
  68. Główną rzeczą z jaką się borykam aktualnie jest niewystarczająca wiedza na temat samych dźwięków mianowicie ich częstotliwości. Totalnie jestem zielony jeśli chodzi o korekcje EQ posiadam plug-in Slate Digital w którym są EQ z pokrętłami i Fab Filter, widzę efekty po dłuższym czasie ale dalej to jest błądzenie po temacie i sam dokladnie nie wiem co właściwie robię.

    Odpowiedz
    • Masz dobre narzędzia, teraz czas je poprawnie użyć:) Na naszym bezpłatnym szkoleniu online poruszymy temat korekcji. To powinno już pomóc!:)

      Odpowiedz
  69. Mój naiwiekszy problem dotyczy eq i
    Kompresji

    Odpowiedz
    • Paweł, świetnie się składa bo o korekcji głębiej porozmawiamy na naszym bezpłatnym szkoleniu online! Mam nadzieje, że jesteś już zapisany:)

      Odpowiedz
  70. Ja to chyba mam same problemy z tym mixem nie potrafię dostosować głośności wokalu względem bitu aby brzmiało to tak naturalnie, nie wiem czy mam dobrze ustawiony mikrofon (sybilanty za mocno się przebijają) nie wiem jak go ustawić aby wokal nie był przesterowany (dodam że używam preampu i nie wiem czy dać więcej gainu czy output.. kolejna sprawa to kompresor, podczas kompresji staram sie wyrównać głośność ścieżki żeby była jednolita (a nie raz cieszej raz głośniej) no i ogółem nic nie wychodzi i zaczynam się zniechęcać, też nie mam możliwości na lepszą adaptację akustyczną w domu ;/
    To by było na tyle jak na raziepozdrawiam!

    Odpowiedz
    • Wojtek, mam nadzieje, że na bezpłatnym szkoleniu zaprezentuje Ci kilka technik, które pomogą Ci wyeliminować te problemy. Szczególnie, czuje, że utwory referencyjne jak i korekcja tutaj może pomóc:)

      Odpowiedz
  71. Super kanał. Sub i ręka w górę.

    Odpowiedz
    • Dzięki bardzo! Niedługo wlatuje nowy filmik:)

      Odpowiedz
  72. Czy Antares jest lepszy od auto-tune 8.1?

    Odpowiedz
    • Cześć Antares to twórcy auto-tuna 8.1. Jest to starsza wersja, ale brzmienie jest z tego co mi wiadomo identyczne porównując do wersji aktualnej -> PRO. Każda opcja będzie dobra, auto-tune pro ma troszkę ładniejszy design i w pakiecie wtyczkę auto-key, która pozwala znaleźć skale utworu 🙂

      Odpowiedz
  73. Świetnie wytłumaczony film, akurat ten efekt już stosowałem w swoich miksach, naprawdę robi robotę
    Mój największy problem to brak umiejętnego stosowania wtyczek, przez co moje mixy wciąż zostają tylko moje, a najczęściej korzystam z pomocy kogoś, po czym i tak nie jestem do końca zadowolony, a dodatkowo za to płacę.
    Sam nagrywam i chce aby moje utwory brzmiały profesjonalnie, chce być niezależny w mixie/masteringu jak w tworzeniu własnych utworów. Głównie nagrywam wokal pod gotową już muzykę i chciałbym, aby brzmiał on jak jeden z “instrumentów” idealnie wkomponowany w podkład, a nie po prostu jak wokal na podkładzie. Brakuje mi często tej spójności. Wiem że domowe studio to nie profesjonalne studio, ale wierzę że nawet utwory zrobione w domu mogą brzmieć profesjonalnie.

    Odpowiedz
    • Cześć Bartku, z pewnością dojdziesz do tego wymarzonego brzmienia, nawet jeśli twoje studio nie jest 100% dobrze zaadaptowana akustycznie. To pokazują utwory które widzimy na co dzień, nie są nagrane w idealnych warunkach a brzmią profesjonalnie. Jedną rzeczą, którą ja używam są to utwory referencyjnej o nich opowiem głębiej na naszym bezpłatnym szkoleniu online 🙂 Mam nadzieję że będziesz!

      Odpowiedz
  74. Siema! Ciekawy pomysł z wyciszeniem. Na pewno zrealizuje to w moich kolejnych produkcjach. Moim problemem w mixie i masteringu jest balans między Kickiem a Basem. W kicku, nawet jak podczas słuchania go w podglądzie brzmi dobrze, ale w utworze sie gubi i traci moc. W basie brakuje dynamiki no i naklada sie na kick. Pomimo ustawień w EQ i wielu próbach z kompresorami nie daje rady co mnie bardzo irytuje… Może mała sugestia?

    Odpowiedz
    • Dzięki za opinie!:)
      Tutaj zazwyczaj problem pojawia się przy błędnym doborze brzmień, gdzie energia stopy i basu jest w podobnym spektrum częstotliwości. Jeśli masz taką możliwość to warto dłużej spędzić na dobrym wyborze brzmień. Jeśli chodzi o mix, kilka porad poniżej:
      1. Żeby kick się przebił przez produkcje warto podbić jego „klick”, często to się znajduje w okolicach 2khz.
      2. W takiej sytuacji może pomóc też kompresja side-chain, gdzie z każdym uderzeniem stopy, bas lekko się ściszy.
      3. Separacja na korekcji. Robimy w basie miejsce na stope a w stopie miejsce na bas 🙂
      4. Procesory które dodają transientów, mogą dodać fajnej energi stopie. Np transient master 🙂

      Mam nadzieje, że jakaś porada Ci pomoże 🙂

      Odpowiedz
  75. Jestem początkująca w temacie, więc w sumie wszystko jest w jakimś stopniu wyzwaniem 🙂 Oczywiście więc to od czego zacząć.
    A z innych rzeczy to np. kompresja
    i czy coś da się zrobić by choć trochę uratować dobry wokal, ale, niestety, z przesterem.

    Odpowiedz
    • Cześć Sylwia, z pewnością spodoba Ci się nasze bezpłatne szkolenie. Tam wejdziemy głębiej w podstawowe narzędzie jak np korekcja:)

      Nagranie z przesterem nie jest najlepszą opcja, ale da się to oczywiście jakoś odratować. Są nawet specjalne narzędzia, które w tym mogą pomóc np. Izotope RX 🙂

      Mimo wszystko, jak jest taka możliwość, to lepiej nagrać na nowo:)

      Odpowiedz
  76. U mnie wyzwanie rozpoczyna się w momencie gdy przy masteringu pojawiają mi się przestery. Muszę wtedy dłubać dalej w miksie

    Odpowiedz
    • Cześć Karolina, może to przez błędne użycie limitera. W momencie gdy limiter będzie na szynie master jako ostatnia wtyczka, nie powinno nic być na przesterze 🙂

      Odpowiedz
  77. Brakuje mocy w wokalu, nie jest do końca klarowny mimo całkiem dobrej jakości nagrań, nie osiada w produkcji tak jak powinien

    Odpowiedz
    • Cześć Jakub. Tutaj może być kilka czynników.
      – Wokalista walczy z podkładem (producent nie zadbał o miejsce dla niego)
      – Wokalista nie ma dobranego pod siebie mikrofonu, i surowo nagrany wokal wymaga dużo pracy
      – Wokalista nie nagrał wystarczającej ilości ścieżek, aby wydobyć tą moc.

      W mixie polecę kilka rzeczy:

      1. Seperacja innych elementów podkładu. Może coś walczy z wokalem. Wtedy warto zobaczyć czy na innych elementach z pomocą korekcji nie da się czegoś wyciąć i odzysjać miejsce na wokal.
      2. Zbyt dużo elementów jest po środku. Może da się elementy podkładu, bardziej rozmieścić w panoramie aby w centrum mocniej dominował wokal
      3. Przy tej poradzi uważaj:)! Można docisnąć mocniej kompresje, to może spowodować, że wokal będzie miał więcej mocy.

      Mam nadzieje, że cos z tych porad pomoże! Więcej technik poruszymy na naszym bezpłatnym szkoleniu. Mam nadzieje, że jesteś już zapisany 🙂

      Odpowiedz
  78. Według mnie fantastyczny poradnik, na wiele rzeczy bym nie wpadł i od razu zastosuję je w swojej muzyce! 😀

    Mam największy problem z rozjaśnieniem wokali, aby miały dobrą jakość i bardziej dorównywały studyjnym nagraniom. Może jest jakaś dobra wtyczka do tego?

    Odpowiedz
    • Dziękuje bardzo! Jeśli chodzi o rozjaśnienie wokali to najłatwiej to zrobić za pomocą korekcji. Podbicie wysokich częstotliwości 10khz powinno pomóc! Na naszym bezpłatnym szkoleniu online wejdziemy głębiej w tematy korekcji:) Mam nadzieje, że będziesz!

      Odpowiedz
      • Dziękuję za wyjaśnienie, już się zapisuję! 🙂

        Odpowiedz
  79. Największym wyzwaniem jest odpowiednia komprejsa

    Odpowiedz
    • Cześć Piotrek, kompresja to bardzo duży temat:) Mam dla Ciebie kilka rad:
      1. Pobierz łatwy w użyciu kompresor np. ten bezpłatny -> https://klanghelm.com/contents/products/MJUCjr.php
      2. Poznaj go, są tam tylko dwa pokrętła. Ciebie będzie interesowało to “compress”
      3. Nie przesadzaj z kompresją.
      4. Jeśli nie słyszysz działania kompresora, nie wychodź poza 5db kompresji. Jak mocno kompresujesz sygnał, zademonstruje Ci ta “igiełka” na kompresorze 🙂

      Mam nadzieje, że te kilka rad Ci pomoże!:)

      Odpowiedz
  80. mega poradnik

    Odpowiedz
    • Dzięki bardzo! Mam nadzieje, że będziesz z nami na bezpłatnym szkoleniu 🙂 Tam będzie jeszcze więcej wartościowej wiedzy!:)

      Odpowiedz
  81. Super film! Moim największym wyzwaniem jest odpowiednie ustawienie efektu reverb.

    Odpowiedz
    • Bardzo dziękuje Błażej!:) Masz wzywanie z “ogólnym” użyciem reverba, czy na jakimś konkretnym elemencie np. perkusja, wokal ?

      Odpowiedz
      • ogólnym

        Odpowiedz
  82. Super zaprezontowane. Najbardziej chciałbym sie dowiedzieć od czego zacząć w miksie.

    Odpowiedz
    • Dzięki Kuba! Ja zawsze zaczynam od odpowiedniego balansu głośności, następnie korekcja i dalsze procesory. Możesz śmiało pobrać ślady, które daje tutaj jako prezent i potrenować 🙂
      Polecam wszystkie ściszyć na maxa, a następnie na ucho każdy ślad pogłaśniać i dodawać do reszty:) Do tego przydadzą Ci się też utwory referencyjne, o nich opowiem więcej na naszym bezpłatnym szkoleniu 🙂

      Odpowiedz
  83. Dla mnie ciężkim tematem jeśli chodzi o mix jest efekt Reaverb, nie potrafię wyciągnąć z tej wtyczki takiej głębi wokalu.

    Odpowiedz
    • Justin, pogłos to dość obszerny temat. Ja bardzo lubię na wokalu pogłosy typu “plate”, świetnie współgrają z wokalami. Proponowałbym zacząć od presetów, zniżyć pokrętło “MIX, lub dry’wet” na zero, i powoli na ucho zwiększać ten parametr, do momentu aż będziesz zadowolony z pogłosu 🙂

      Mam nadzieje, że te kilka małych rad Ci pomoże. Możesz śmiało po testować to na śladach, które daje jako prezent:)

      Odpowiedz
  84. Balans, vokal w miksie i poziom głośności w finalnym produkcie.

    Odpowiedz
    • Cześć Zbigniew, na tym etapie zawsze ratują mnie utwory referencyjne. Gdy nie jestem czegoś pewny, zawsze do nich sięgam. Opowiem o nich dokładnie na naszym bezpłatnym szkoleniu:) Mam nadzieje, że będziesz

      Odpowiedz
  85. Super pokazane! Mi jest najciężej zacząć. Co zrobić jako pierwsze w miksie, jak podejść do utworu? To bym chciał się dowiedzieć

    Odpowiedz
    • Mega dzięki Marek!
      Ja zawsze zaczynam od odpowiedniego balansu głośności, następnie korekcja i dalsze procesory. Zapraszam Cię do pobrania śladów, które daje tutaj jako prezent. Możesz śmiało to na nich potestować.

      Polecam wszystkie ściszyć na maxa, a następnie na ucho każdy ślad pogłaśniać i dodawać do reszty:) Do tego przydadzą Ci się też utwory referencyjne, o nich opowiem więcej na naszym bezpłatnym szkoleniu!

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Materiały z Serii o Kreatywnych Efektach w Miksie Wokalu

Wideo nr 3 już dostępne!

Podcast: Włącz Dobre Brzmienie

Facebook

Odbierz e-book i twórz muzykę, nawet w ekstremalnych przypadkach braku natchnienia!

Podaj dane, na które natychmiast otrzymasz swój bezpłatny e-book!